Verkoop en oorsprong van ontbinding

Als onze klanten plannen een bedrijf te verkopen of een divisie of dochteronderneming af te stoten, kunnen er vele doelen zijn die ze willen bereiken, inclusief:

  • Maximaliseren van de netto ontvangen cash bij een transactie.
  • Een sterke strategische of financiële partner vinden die ofwel voor kapitaal voor uitbreiding kan zorgen, nieuwe producten kan leveren, of hen toegang tot nieuwe markten kan bieden – dan wel andere samensmeltingsvoordelen.
  • Zorgen voor de continuïteit en opvolging van het bedrijf in geval van pensionering.
  • Zorgen voor een partner die in staat is de veiligheid van hun medewerkers te verzekeren.
  • Een operatie afstoten die management of andere bronnen vereist, die niet kosteneffectief zijn voor de eigenaar om ermee door te gaan.

Als we eenmaal de redenen en beschikbare doelen hebben bepaald, bereiden we een Aanbiedingsmemorandum voor dat alle noodzakelijke informatie bevat voor een potentiële koper om te beslissen of hij gelooft dat de kans geschikt is voor zijn eisen. Dit memorandum is een marketingdocument en wordt geschreven om het bedrijf te presenteren als een aantrekkelijke kans.

Vervolgens ontwikkelen we een lijst met mogelijke kopers samen met onze klant. Deze lijst zal zoals het hoort en met toestemming van onze klant strategische kopers, financiële kopers en mogelijke concurrenten bevatten. Als we het eenmaal eens zijn over de lijst, nemen we contact op met mogelijke kopers op vertrouwelijke basis met een verdekt profiel van het bedrijf dat wordt afgestoten.

Onderdeel van ons doel is om geheimhouding van de verkoop te bewaren, de medewerkers van het bedrijf niet te alarmeren, of geruchten in de markten waarin onze klant opereert te creëren. Als een potentiële koper is geïnteresseerd, zorgen we dat deze een geheimhoudingsovereenkomst tekent die zal voorkomen dat hij onthult dat er een verkoop wordt overwogen.  Nadat ze hebben getekend, krijgen ze het volledige informatiememorandum dat de identiteit van onze klant bevat.

De volgende stap voor potentiële kopers na het bekijken van het memorandum, is om een initieel bod uit te brengen op basis van een tijdsplanning die wij ze geven. Wij beheren het proces van het screenen van aanbiedingen en proberen een discrete veiling van gekwalificeerde, vooraf gescreende kopers te organiseren. AMA adviseert over waardebepaling en helpt bij het onderhandelen van een prijs en structuur die passen bij de behoeften van onze klant.

Een zeer belangrijke overweging bij het kiezen voor AMA is het feit dat wij toegang bieden tot zowel strategische als financiële kopers wereldwijd. We hebben onze eigen eigendomsdatabase met actieve kopers met hun acquisitiecriteria, doelen en industrievoorkeuren. Daarnaast hebben we een internationaal netwerk van verslaggevers van niche fusie- en overnamebedrijven met contacten en kennis van hun thuismarkten. Dit netwerk stelt ons in staat internationaal contact op te nemen met gekwalificeerde kopers.

Neem Contact Op

Kantoor Nederland

Storkstraat 20,
3833 LB Leusden
Phone : +31 20 530 1414
Fax : +31 20 530 1419